De kracht van kernwaarden

Kernwaarden kunnen een krachtig hulpmiddel voor veel zaken zijn
in jouw leven, zowel zakelijk als privé. Een paar voorbeelden:

  • Als je weet wat jouw kernwaarden zijn, kan je betere beslissingen nemen in je leven en meer richting kiezen waar jij gelukkig van wordt
  • Als ondernemer kunnen kernwaarden je meer beeld geven wat je uit wil stralen en hoe je wil dat de klanten jouw bedrijf zien
  • In teams kan de samenwerking verbeteren door inzicht in de kernwaarden en de verschillen die er tussen de individuen zijn om wederzijds begrip te creëren.

Misschien nu je dit leest dat je denkt “kernwaarden, wat zijn dat en hoe weet ik nu wat die van mij zijn”? Kernwaarden geven weer wat jij echt belangrijk vindt, wat je drijfveren zijn en dat bepaald uiteindelijk
ook jouw gedrag. Een paar voorbeelden van kernwaarden zijn vrijheid, liefde, eerlijkheid. Zo zijn er tal van kernwaarden.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Stel eerlijkheid is een kernwaarde van jou. Maar als je dan veel mensen in je omgeving hebben die het niet zou nauw nemen met de waarheid, dan kan dit voor jou heel erg botsen. En dat kan onbegrip tussen jullie opleveren. Daarnaast kan het ook zijn dat je zelf je kernwaarde niet leeft. Als bijvoorbeeld avontuur een kernwaarde is, maar je altijd veilige keuzes maakt en weinig avontuurlijke dingen doet, dan kan je iets gaan missen.

Daarnaast betekent een kernwaarde voor de één iets heel anders dan de ander. Je hebt je eigen normen bij een kernwaarde. Bijvoorbeeld de kernwaarde vrijheid; voor de één betekent dit dat hij  zelf kan bepalen wat hij met zijn vrije tijd doet. Voor de ander betekent het niet voor een baas werken en een eigen onderneming starten. Idealiter stel je tussen de 3 en 5 kernwaarden vast.

Keuzes aan de hand van kernwaarden

Als je inzicht heb in jouw kernwaarden kan je elke beslissing toetsen aan die kernwaarden. Als je bijvoorbeeld gekozen hebt voor eigen baas te zijn omdat vrijheid heel belangrijk voor je is en je krijgt een
baan aangeboden met weinig vrijheid, dan kan je je afvragen of je daar gelukkig van wordt. Ook als je bijvoorbeeld gaat solliciteren kan het handig zijn op de website van het bedrijf te kijken wat de kernwaarden zijn om te toetsen of deze bij jou eigen kernwaarden passen.

 Kernwaarden in organisaties

Ook voor organisaties is het belangrijk om kernwaarden vast te stellen. Het laat zien waar het bedrijf voor staat en wat de drijfveren zijn. Wat wil je uitstralen als bedrijf? De kernwaarden kan je bij belangrijke
beslissingen inzetten: past deze keuze binnen de kernwaarden? Ook is het belangrijk voor de marketing van het bedrijf, want waarom zouden klanten jouw product kopen? Als bijvoorbeeld duurzaamheid een kernwaarde van het bedrijf is en je hebt dit ook geïntegreerd in het bedrijf omdat je duurzame producten
aanbiedt, dan kan je dit zo ook promoten. Hiermee spreek je dus een bepaalde groep mensen aan die duurzaamheid ook belangrijk vinden.

 

Kernwaarden in teams

Uiteindelijk is het binnen organisaties ook belangrijk voor goedwerkende teams dat de kernwaarden niet te ver uit elkaar liggen of er in ieder geval openheid voor is. Als bijvoorbeeld iemand respect als kernwaarde heeft en dat voor hem of haar betekent dat je op tijd op een afspraak komt, dan
kan dat heel erg botsen met een collega die altijd te laat komt. Misschien is voor die collega flexibiliteit wel een kernwaarden en snapt hij niet waarom het een probleem is dat hij te laat is. Het is dus van belang dat je van elkaar weet wat iedereen belangrijk vindt. Hiermee creëer je meer begrip en houden
mensen ook meer rekening met elkaar.

Wil je aan de slag met jouw kernwaarden of met dat van jouw team? Stuur een email naar petra@carpevita.eu en ik stuur je een opdrachtenformulier toe met een lijst met voorbeelden van kernwaarden en een stappenplan.