180 days of yoga

Afgelopen week rondde ik mijn 6e yoga challange af. Elke challenge is 30 dagen, dus dat betekent al 180 dagen lang yoga! Ik was zelf best verrast dat ik dus dit jaar al 180 yogalessen online had gedaan. Ik kan wel stellen dat dit een nieuwe routine in mijn leven is geworden en inmiddels ook geen enkele moeite meer kost. Dat zette mezelf wel aan het denken; waarom is deze verandering gelukt en lukken andere niet altijd? Zit hier een interessante les of boodschap in over hoe je verandering volhoudt? Ik ging er naar op zoek en neem je graag mee in mijn ervaring.

Tijdens de eerste lockdown in maart gingen opeens de sportscholen dicht en kon ik niet meer naar mijn yoga les. Daarnaast zat ik ook opeens thuis te werken in plaats van op kantoor en was mijn dagelijkse beweging tot het minimum beperkt. Ik voelde al snel dat dit niet heel gezond voor me was, ik werd stijf, moe en kreeg hoofdpijn. Samen met een vriendin kwamen we op het idee om de 30 day yoga with Adrienne challenge te doen. Dit betekent elke dag een yogales van tussen de 20 en 45 minuten. Dus hier zijn we mee van start gegaan. Om elkaar te motiveren spraken we af elke elkaar te appen als we de les hadden gedaan ✅. Dus ja dat geeft een schuldgevoel als je het dan niet doet en zodra de ander hebt, geeft het meteen een extra motivatie en stok achter de deur! Inmiddels zijn wel met z’n vieren en hebben we onze eigen yoga challenge whats app groep.

De eerste challenge was niet makkelijk, veel planken en andere uitdagende poses die voor mijn nog niet volledig herstelde schouder nogal pijnlijk waren. Maar het fijne aan yoga, het gaat niet om presteren, het gaat veel meer om zijn en doen wat bij jou past. Al snel merkte ik resultaat, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Meestal start ik de dag met de yogales wat maakt dat ik veel rustiger ben in mijn hoofd en meer ontspannen met werken begin. Daarnaast was ik ook met een gezonde voeding gestart en ik merkte dat ik eigenlijk ook alleen maar gezonde dingen wilde eten, dus viel ik in deze periode 13 kilo af.

In de zomer kwam de uitdaging toen de horeca weer openging en het sociale leven weer een beetje op gang kwam. Minder thuis dus ook minder tijd voor yoga en af en toe begonnen we dagen over te slaan. Dat motiveert niet heel erg en geeft toch een gevoel van falen. Toen zijn we van 7 lessen per week naar 5 gegaan. Dus dan heb je 2 jokers per week en blijf je wel ‘on track’. Van daaruit ging het vervolgens weer goed.

De eerste weken was het verschil het grootst, vooral om te zien hoe snel er verschil was in kracht en lenigheid. Ook de schouder was na een paar weken nagenoeg pijnvrij. Dit werkt natuurlijk ontzettend motiverend! De uitdaging was om na die eerste periode ook gemotiveerd te blijven, want je merkt niet zoveel verschil meer. Dus toch focus houden op wat het brengt in plaats van verplichting gaan voelen dat je de mat op moet. Het mooie was dat als ik 2 dagen na elkaar geen yoga deed, ik meteen meer stijfheid voelde en heel graag weer terug wilde naar de mat!

Een andere mooie mijlpaal was de ‘crow pose’, zie hieronder een voorbeeld. Ik had ergens gedacht dat ik dat nooit zo kunnen. Van nature ben ik niet zo sterk in mijn armen en qua balans leek me deze pose veel te ingewikkeld. Maarja ach, niks te verliezen dus elke keer rustig proberen en ook accepteren dat als het niet lukt, dat dat ook ok is. Maar opeens, na 165 dagen yoga lukte het! Dat voelde echt als een hele mooie beloning en stiekem was ik best een beetje trots op mezelf.

Bron: yoga with adrienne

Maar wat is nu het geheim om het vol te houden? Ik was zelf ook nieuwsgierig, vandaar dat ik deze blog wilde schrijven. En als vanzelf kwamen de clues naar boven:

  1. doe het samen! dat maakt dat je je meer verplicht voelt om het toch te doen op de dagen dat je geen zin hebt en het is ook leuk om ervaringen te delen
  2. gelegenheid: door de lockdown was er veel gelegenheid om de yoga te doen wat maakte dat het makkelijker vol te houden was.
  3. motivatie: doordat ik ervaarde dat ik me stijf voelde en te weinig beweging had was ik gemotiveerd te starten.
  4. focus op de vooruitgang die je boekt. Ik merkte dat doordat het me opviel dat ik vooruitging ik ook gemotiveerd kon blijven. Dus vier je succesen in plaats van te focussen op wat (nog) niet is gelukt
  5. realistische doelen: in het begin was 7 dagen per week prima vol te houden, maar toen het ‘normale’ leven weer een beetje op gang kwam werd het lastig. In plaats van frustraties te hebben dat de 7 lessen per week niet waren gelukt, hebben we deze teruggeschroeft naar 5. Als je er dan toch 6 doet voelt dit als bonus in plaats van dat je er 1 te weinig hebt gedaan
  6. accepteren wat er is: dit is misschien wel de belangrijkste en past ook helemaal bij de yoga filosofie. Ik was helemaal niet zo gefocust op resultaten boeken, ik vond het vooral belangrijk goed voor mezelf te zorgen en iets te doen wat daar bij paste. Regelmatig lukten bepaalde oefeningen niet en dat is dan ook prima en dan keek ik naar de dingen die wel lukten. Oftewel, het kon niet fout gaan, hoog uit anders dan verwacht.

En als afsluiter, ik kan iedereen aanraden om yoga te gaan doen. Het is niet zweverig en je lijf wordt er wel degelijk sterker van, net zoals je mind overigens! Aangezien groepslessen op het moment niet kunnen en we veel thuis zitten zou ik zeggen, give it try. Namaste 😉

Plaats een reactie